#209: EFTERÅR 1994 Artikler AFSLØRING: Husmor var dødens engel Det vakte stor forargelse, da Waters engang filmede Divines underbukser med bremsespor og det hele. Nu vækker det manges forargelse, at han er begyndt at lave ’mainstream 'film. Men at han er vokset… John Waters — før og nu Født i 1946 i Baltimore af katolske forældre — forstad, middelklasse, familieliv, normalitet... de vigtigste nøgleord for hans opvækst. Måske netop derfor er det også disse, der i afsindig… Døden er en ensom sag For den russiske instruktør Alexander Sokurov er ensomheden og døden de betingelser for menneskelig eksistens, som vi ikke kan undslippe. Kunstneren som voyeur Kieslowski har afsluttet sin farvetrilogi over den borgerlige revolutions fundamentale begreber. Erik Svendsen samler trilogiens tråde og finder i Rød en begrundelse for at hvorfor instruktøren… I fuldmånens tegn Jack Nicholson er en stor skuespiller, der ikke behøver meget ulvekostume for at spille ulv. I Wolf magter han sågar at spille en blød mand — flink ulv. Fra vild engel til blid ulv Patrick McGilligan er aktuel med en volumniøs, grundigt researchet og til tider sladrevorn bog om en af vor tids mest begavede og karismatiske skuespillere — Jack Nicholson. New York på vrangen Selvom intet er, som det var i 'de gode, gamle dage’, er New York stadig et af verdens bedste rejsemål, når det gælder et spændende og inspirerende biografudbud. Her kan De komme med på en tur til… Filmen og den menneskelige stemme De færreste tænker på, at det faktisk er lyden — dvs. den menneskelige stemme — der skaber kontinuiteten i de fleste nyere film. Når der eksperimenteres med talens og lydens brug i film, forekommer… Den intertekstuelle terrorist I Richard Donners Maverick refereres til makkerskabet mellem Mel Gibson og Danny Glover fra Dødbringende Våben. Replikken 'I'm too old for this shit” høres til Mel 'Maverick’ Gibsons store forundring… Kosmorama 209 / Efterår 1994 Hent PDF