I begyndelsen af det forgangne århundrede påpegede den tyske sociolog Max Weber den moderne verdens Entzauberung. Vores civilisation havde mistet sin fortryllelse og mystik i takt med rationalitetens fremmarch.
Men når man ser på det aktuelle biografrepertoire, er det påfaldende, at fortryllelsen stadig har kronede dage, måske netop fordi den moderne verden skaber en sult efter det fantastiske. I disse år er det især film baseret på Tolkien og på Harry Potter-bøgerne, der sælger billetter. Og her lever trolddom og trylleri, fantasi og eventyr i bedste velgående.
I dette nummer af Kosmorama fokuserer vi på fantastiske film. Det drejer sig om science fiction, eventyr og ikke mindst såkaldt fantasy, der i de senere årtier er blevet stadig mere synlig generelt i populærkulturen.
Torben Grodal diskuterer den fantastiske film i en evolutionær sammenhæng. Andreas Gregersen gennemgår fantasifiktionens centrale teoretiske tekst, Tzvetan Todorovs Introduktion til den fantastiske litteratur. Brian Petersen ser, ud fra lignende begreber, på den fantastiske tv-serie. Jeppe G. Jensen fortæller - med udgangspunkt i Tolkien - om fantasy i forskellige medier, bl.a. litteratur, rollespil og computerspil. Steen Dalin ser på animationsfilmens eventyr, og Carsten Høgh gennemgår eventyrkategorierne og deres forhold til filmen.
Dernæst følger en række mere specifikke nedslag i den fantastiske film. Carl Nørrested skriver om pioneren Méliès, Casper Tybjerg om gale videnskabsmænd på film, Christopher Seidelin om Star Wars-serien, Kenneth T. de Lorenzi om Alien-filmene, Jesper Andersen om Spielberg og endelig Christian Monggaard om fænomenet Harry Potter.
Kosmoramas næste nummer, Film fra Nord, der udkommer til vinter, handler bl.a. om Grønland og filmen.