Kosmorama #279
En trold sniffer sig frem til pædofile ved den svensk-finske grænse. I Oslos havn bobler fordums for længst afdøde vikinger op til overfladen og bosætter sig lyslevende blandt nutidens nordmænd. København og Skåne hærges af en dræbende virus, som ikke barer slår ihjel, men også udstyrer en ung mand med morderiske overnaturlige kræfter.
Streaming fortryller skandinavisk film og tv
Men hvor kommer de fra, alle disse fantastiske og gruopvækkende overnaturlige fænomener og væsener, som befolker de nye nordiske genrefilms fantastiske universer? Og hvorfor kommer de nu?
Det kan man finde svar på i dette nye nummer af Kosmorama, hvor tre forskere retter blikket imod det overnaturlige i nyere film og tv-serier fra Norge, Danmark og Sverige. Og en væsentlig del af forklaringen går på, at streaming-giganter som Netflix og HBO har åbnet et internationalt marked for genrer som fantasy og scifi. Disse overnaturlige og ofte dyre genrer har filminstitutter og public service tv-stationer kun sjældent har ladet sig overtale til at støtte. For har man ikke gigantiske budgetter, kan man ikke stable overbevisende fantasi-universer på benene, lød rationalet. Den nye nordiske magi svarer igen med kuldslået hverdagsrealisme tilsat en trold, en vampyr eller en dødelig virus.
Læs mere om svensk-iranske Ali Abbasis troldehistorie Grænse, om de genopstandne vikinger i den norske HBO-serie Beforeigners og om den danske pandemi-scifi The Rain her:
God fornøjelse med den nye nordiske magi!