Kosmorama #278
Der er national egenart på menuen i dette nummer af Kosmorama med to artikler, der begge kredser om de snævre grænser for det, vi opfatter som danskhed på denne side af Øresund, og hvad nabofolket hinsidan godtog som ’svensk’ i 1920’erne.
Dekonstrueret danskhed
Er Fenar Ahmads Ækte vare (2014) bare endnu en hiphop-film om unge af ’anden etnisk herkomst’ i et ghettomiljø, eller er filmen en vibrerende dekonstruktion af dansk national identitet? spørger filmlektor ved Københavns Universitet Eva Jørholt i sin artikel:
Svensk stumfilms internationalisme
I 1926 satsede svensk filmindustri på en serie af internationalt anlagte koproduktioner. Stor applaus fra kritikerne vendte snart til krads kritik, for var filmene nu rigtig svenske eller ej? Joel Frykholm sporer de skiftende opfattelser af de kosmopolitiske Isepa-film i svensk filmkritik og filmhistorieskrivning i:
Ph.d.-stipendiat Jannie Dahl Astrup var medredaktør på dette nummer.
God fornøjelse med artiklerne.