#223: Film noir

Blandt de klassiske film, som vedvarende nyder publikums opmærksomhed, er der påfaldende mange, som kan rubriceres under betegnelsen film noir.

Faktisk er film som The Maltese Falcon, Double Indemnity, The Big Sleep, Laura og The Asphalt Jungle blandt de mest sejlivede kultfilm, som et moderne publikum - og moderne filmforskning - stadig lader sig fascinere af. Men hvad er film noir? En stil, en genre, et slogan?

Dette nummer ser på film noir fra en række synsvinkler. Anne Jerslev kommer med en generel introduktion og karakteristik. Birger Langkjær undersøger de særlige stilistiske træk, mens Torben Grodal går i rette med en del af film noir-forskningen. Bo Tao Michaélis ser på filmenes litterære forudsætninger hos Hammett, Chandler og Cain. Anne Jespersen analyserer et enkelt værk, Tay Garnetts Cause for Alarm!, Mikael Braae er på sporet af dansk film noir, Niels Henrik Hartvigson udreder de seksuelle strukturer; og endelig ser Helle Kannik Haastrup på tendenserne i neo noir og 90’ernes hyper noir.

Kosmoramas næste nummer kommer ved årsskiftet og handler om filmens og mediernes fremtid på tærskelen til det nye århundrede.

Redaktion: Peter Schepelern (ansvarshavende), Eva Jørholt, Dan Nissen.

Forsiden: Patricia Arquette i Lost Highway.

Kosmorama 223 / Sommer 1999

 

 

Hent PDF